Willemstad

Sinds 1997 is Willemstad een onderdeel van de gemeente Moerdijk. Dit is een van de grootste gemeenten in Noord-Brabant. Samen met de steden; Fijnaart, Heijningen, Klundert, Moerdijk, Noordhoek, Standdaarbuiten en Zevenbergen vertegenwoordigen wij de gemeente Moerdijk.

Binnen het verzorgingsgebied van deze gemeenten zijn een aantal drukke rijkswegen gelegen; rijksweg A16, A17, A29 en A59, een tweetal grote industriegebieden Dintelmond en Moerdijk, waterwegen o.a. het druk bevaren Hollandsdiep en het grote sluizencomplex Volkeraksluizen. Binnen het verzorgingsgebied van Willemstad vallen een deel van de rijkswegen A29 en A59, een deel van de waterwegen en de Volkeraksluizen. De totale oppervlakte van Willemstad bedraagt 27,28 km², dit is verdeeld in 17,93 km² land en 9,35 km² binnenwater.

Een stukje geschiedenis

Daar waar het Hollands Diep zich splitst in Volkerak en Haringvliet, in de Noordwesthoek van Noord-Brabant ligt Willemstad. Vier eeuwen geleden gebouwd als vesting tegen de Spaanse vijand. Willemstad is een monumentenstadje aan het water en in de wijde polder van de Ruigenhil, één der laatste grote bedijkingen (inpoldering) in dit gedeelte van Brabant. De polder dankt zijn ontstaan aan Jan IV van Glymes, markies van Bergen op Zoom. In 1563 nam deze het besluit de schorren van de hoge en lage Ruigenhil te doen inpolderen, zo ontstond enkele jaren later het dorp: Ruigenhil.

Jan IV van Glymes vertrok in 1566 naar Spanje waar hij op 21 mei 1567 stierf. Toen echter de nieuwe heer, Jan van Wittem, in 1581 de zijde van Spanje koos ontnamen de Staten van Brabant hem het markiezaat en schonken dit aan Prins Willem I van Oranje als schadevergoeding voor hetgeen deze voor de zaak der vrijheid had uitgegeven en verloren.

Willem van Oranje gaf in 1583 opdracht het dorpje Ruigenhil van vestingwerken te voorzien om zo de Spanjaarden te kunnen weerstaan. Het dorpje Ruigenhil werd toen Willem's-stad. Na het overlijden van Willem van Oranje werden onder het toezicht van zijn zoon Maurits de definitieve vestingwerken ontworpen en uitgevoerd. Het was ook Maurits die het schitterende Mauritshuis liet neerzetten. Daarnaast droeg hij bij aan de bouw van de Koepelkerk, de eerste kerk in Nederland die specifiek werd gebouwd voor de protestantse eredienst. In 1585-86 werd Willems's-Stad Willemstad.

In 1603 kreeg Willemstad de vorm van een zevenpuntige ster. De zeven bastions dragen de namen van de zeven provinciën. Deze bastions, maar ook de wallen, zijn nog grotendeels intact. Door de ligging aan het Hollandsch Diep is de jachthaven een geliefde pleisterplek voor watersporters. Net buiten de vesting liggen de Volkeraksluizen. Deze sluizen behoren tot de grootste voor de binnenvaart in West-Europa.

Het huidige Willemstad telt ca. 3.300 inwoners waarvan er ca. 1.000 in Helwijk wonen en nog eens 1.000 binnen de oude vestingmuren. Binnen de vesting vinden we nog enige middenstand en enkele restaurants en hotels. Met name in de zomer maanden komen veel watersporters een bezoekje brengen aan dit historische stadje. Naast de jachthaven heeft het nog gerestaureerde bastions, het Mauritshuis, de Hervormde Kerk en diverse andere monumentale panden o.a. de woning bij de brandweerkazerne.

U kunt ook voor meer informatie over de geschiedenis van Willemstad op onderstaande link klikken.